3 gode tips til en sundere kost i hverdagen

Vi lever i en tid hvor sundhed er meget i fokus, og vi har efterhånden alle tilgængelige informationer lige ved hånden, hvorfor der ingen undskyldninger er for ikke at leve sundt længere.

 

Det er dog lidt lettere sagt end gjort, for det kræver stadigvæk en indsats at omlægge sit liv efter en sund kost.

Med det sagt, så behøver det dog ikke at være så kompliceret at leve sundt. Det gælder bare om at starte i små skridt, og så stille og roligt omlægger ens hverdag med alle de gode madvaner man kan komme til.

Der er også rig mulighed for at få hjælp til kosten derhjemme med diverse tilgængelige madleverandører, som leverer maden direkte til døren inklusiv en opskrift og alt hvad du skal bruge til at lave en sund og lækker middag.

Alligevel så er der stadigvæk mange der har svært ved at holde ved i de gode vaner, hvorfor vi nedenfor vil komme med et par gode tips til at få omlagt sin kost og samtidig vedholde de gode vaner.

Start med en ”madkasse”

Har du svært ved at få kickstartet den sunde livsstil, eller kender du en der har lyst til at starte på en frisk, men ikke rigtig har overskuddet, så kan det være en rigtig god idé at starte ud med de såkaldte madkasser fra f.eks. Aarstiderne, Simple Feast og mange andre. Dette er også en helt perfekt gaveidé hvis du leder efter gaver til hende eller ham, der godt kunne bruge en lille kickstarter på den sunde livsstil.

Disse madkasser kan tilpasses lige som du selv ønsker det, og du kan vælge mellem alle ugedagene eller blot én enkelt eller to – det er helt op til dig selv, og det samme gælde for menuen. De fleste af disse leverandører har en række forskellige pakker, der alle er sammensat forskelligt, og derfor er der rigeligt at vælge i mellem, hvorfor man ikke skal være bange for at være ”for kræsen”.

De første 14 dage er de værste

De første 14 dage er altid de sværeste når man skal omlægge gamle vaner til nye vaner. Det gælder ikke kun med kosten, men faktisk med alt andet man foretager sig. Mennesker er dybt forbundet til vaner – gode såvel som dårlige, og derfor er der altid en træls start-fase hvor man helt naturligt vil synes det er svært.

Du kan trøste dig selv ved, at det bliver meget bedre når først den første fase er overstået, for så har du nemlig fået omlagt de dårlige vaner med en række gode vaner, og det er ikke kun de dårlige vaner der hænger ved, det gør de gode også!

Et skridt tilbage er bare ét skridt tilbage

Det er vigtigt ikke at give helt op på den sunde livsstil, bare fordi man er faldet lidt af på den. Det kan ofte være svært at komme i gang med den sunde kost og/eller motion, når man først er faldet af på den. Her er det dog vigtigt at tænke på, at alt den disciplin du har lagt i den sunde livsstil ikke er spildt, og at det er helt naturligt at have setbacks. Kom hurtigst mulig over dit setback og i gang med den sunde kost igen – det er på ingen måde spildt. Et skridt tilbage, 2 frem!

3 gode tips til en sundere kost i hverdagen
3 gode tips til en sundere kost i hverdagen
 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

 

×

Netop nu: Få en gratis velkomstgave til en værdi af 169 kr. ved din første bestilling hos Aarstiderne. Fri fragt og ingen binding. Besøg Aarstiderne her